Bij Teylers Museum heb ik weer een onbekend portret van Jacob van Lennep gevonden. Vreemd genoeg staat die in de catalogus (PP0769) beschreven als een afbeelding van papa David Jacob, maar het gaat hier onmiskenbaar om de romantische charmeur met ironische glimlach Jacob. Ach, wat zou ik die man graag in mijn vriendenkring gehad hebben. Hij draagt een lintje, dat zal wel de orde van de Ridder van de Nederlandse leeuw zijn, die hij in 1831 kreeg. Het lijkt erop dat deze originele tekening bedoeld was om er een litho of gravure naar te maken, maar een bewerking hiervan heb ik niet gevonden. Volgens Teylers is het een tekening door Jan Baptist Tétar van Elven, maar dat is natuurlijk ook maar de vraag, als de naam van de geportretteerde niet eens klopt. Wie weet meer van deze mooie tekening?

About maritamathijsen

Als emeritus hoogleraar ben ik verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Zie voor mijn publicaties op de website van de universiteit. In 2016 hoop ik de biografie van Jacob van Lennep te voltooien, zodat hij het jaar daarna kan verschijnen.

One response to “”

  1. Terry van Druten says :

    Dag Marita, mooie vondst, ik heb de identificatie direct aangepast in onze database. De toeschrijving aan Tetar van Elven zou goed moeten zijn want de tekening is ‘J.B.Tetar van Elven f’ gesigneerd en heeft op het opzet een opschrift ‘Jacob van Lennep / Zijne gedichten 1827’, dus wellicht was de tekening bedoeld voor het auteursportret van de gedichtenbundel uit dat jaar?
    Hartelijke groet, Terry

Geef een reactie

