Wie kan Antwerpse lieden het geld uit de zak kloppen voor een standbeeld in Amsterdam?

Vondelpark-108a

Gisteren bezocht ik het Letterenhuis in Antwerpen, het voormalig AMVC, in de MInderbroedersstraat, waar volgens de catalogus 6 brieven van en 5 brieven aan Jacob van Lennep zijn. Ik was de enige bezoeker van de grote studiezaal en ik werd dus bediend als een potentiële mecenas. Het personeel was bedroefd toen ik om twee uur al klaar was, en toch had ik het archief uitgeperst als een citroen en niets meer gevonden dan wat plichtmatige uitnodigingen voor Landjuwelen en voorspelbare bedankjes voor toegezonden werkjes. Ik moest wel lachen om een brief aan de dichter Jan van Beers. Deze had een gedicht op Jacob van Maerlant aan Van Lennep toegestuurd. Van Lennep gebruikt hem om het standbeeld voor Vondel van de grond te krijgen. Er zou ook in Antwerpen een commissie moeten komen om geld in te zamelen. Vondels ouders kwamen immers uit Antwerpen, dus die stad deelt in Vondels roem. Maar wie zou hij voor die commissie moeten strikken, vraagt Lennep aan Van Beers. ‘Gy weet beter dan ik, wie daar in staat is, de lieden het geld uit den zak te kloppen.’ Of er een klopper gevonden is? Ik laat het u weten in de biografie.
Jan van Beers had als een van de weinige Belgen een Nederlandse uitgever gevonden, maar die maakte geen haast van de druk. Van Beers vroeg of Van Lennep misschien eens zou kunnen aandringen, maar dat had geen zin, antwoordde deze: ‘Heeren Boekwurmen hebben altoos allerlei schoon schijnende verontschuldigingen: (het papier is ingevroren, de letters zijn ziek of dronken, de pers is defekt, enz. enz.); doch de ware reden vertellen zij nooit.’ Ingevroren papier en dronken letters: het lijken wel Napoleons soldaten in Rusland. Zo voelde ik me ook een beetje in Antwerpen: ik moest er heen maar ik vond er niets van belang.

About maritamathijsen

Als emeritus hoogleraar ben ik verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Zie voor mijn publicaties op de website van de universiteit. In 2016 hoop ik de biografie van Jacob van Lennep te voltooien, zodat hij het jaar daarna kan verschijnen.

Trackbacks / Pingbacks

  1. Merkwaardig (week 39) | www.weyerman.nl - 28 september, 2014

Geef een reactie

