Ik smeek u helpt u mijn

 

IMG_0759Jacob van Lennep was iemand die meteen de portemonnee openmaakte zodra er iemand met een zielig verhaal bij hem kwam. In het Van Lennep-archief tref ik een mapje met papieren aan waarop staat: ‘Schuldbekentenissen. NB. Niet op betaling aan te dringen’. Die opmerking is bedoeld voor zijn zonen, die de financiën na zijn dood afwikkelden: vader verzoekt dus om de schuldenaren niet op hun huid te zitten voor de afbetaling. De schuldbekentenissen zijn van heel uiteenlopende mensen: dichters, fabrikanten, matrozen, knechten. De ontroerendste schuldbekentenis komt van een zekere Jan Meijer, die in 1857 tien gulden leende om te kunnen trouwen. Daarbij zit een brief van zijn aanstaande vrouw, een weduwe met kinderen die al eerder door Jacob geholpen is en nu weer een beroep doet op haar ‘liefe weldoener’:

Ik had u zoo dikwijls lastig gevalen maar het is voor het laats ik bezweer u dat ik u het Geld weer te zal brengen het is dat ik uit mijn armoet uit kom en weet dat ik mijn nooit op een slegte wijzen gedragen heeft en al mijn armoet o God liefe weldoener ik zal niet weeten waar ik toe kom dat ik mijn bestendige leeffen wijs niet krijg ik smeek u helpt u mijn u zijt altijd mijn redder geweest weest u nog eens mijn redder og ik smeek u het is voor het laats als u mijn niet helpt dan kan ik niet trouwen dan moet ik de bruit blijven liefe Weldoener het is tot besten mijn liefe kinderen ik smeek u als een weldoener van mijn kinderen ik zal u maar niet meer schrijfen.

[Ik heb u al zo dikwijls lastig gevallen, maar het is voor het laatst. Ik zweer dat ik het geld terug zal brengen. Het is om uit mijn armoe te komen. U weet dat ik mij nooit op een slechte wijze gedragen heb, en dat in al mijn armoe. O God, liefe weldoener, ik weet niet waar ik toe in staat ben als ik ik geen bestendige levenswijze krijg. Ik smeek u, helpt u mij, u bent altijd mijn redder geweest, wees nog eenmaal mijn redder. Och, ik smeek u, het is voor het laatst. Als u mij niet helpt dan kan ik niet trouwen, dan moet ik de bruid blijven. Lieve weldoener, het is het beste voor mijn lieve kinderen, ik smeek u als weldoener van mijn kinderen. Ik zal u maar niet meer schrijven.]

About maritamathijsen

Als emeritus hoogleraar ben ik verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Zie voor mijn publicaties op de website van de universiteit. In 2017 voltooi ik de biografie van Jacob van Lennep, die op 16 januari 2018 verschijnt, in het jaar dat Van Lennep 150 jaar dood is.

Geef een reactie

