Wilde Saar in Amsterdam-West

SaravanLennep2Krüger1832

Een nazaat van Jacob van Lenneps dochter Sara liet mij weten dat zij nog wat handschriften had en een emaille portretje van Sara als kind, rond 1832 gemaakt. Ik mocht de schatten komen bezichtigen, en stond versteld. Het stadsarchief van Amsterdam heeft een onafzienbare hoeveelheid brieven en handschriften van Van Lennep, en hier, zomaar in een nieuwbouwflat in Amsterdam-West, kwam er het ene gedicht na het andere van Jacob van Lennep uit een map, voor een groot deel in zijn eigen handschrift, sommige ook overgeschreven in de negentiende eeuw. Een paar ervan zijn gepubliceerd, maar er zitten ook ongepubliceerde tussen. ‘Boven heb ik ook nog een doos of tien met familiepapieren liggen,’ zei de nazaat. ‘Ik weet niet wat daarin zit, die zijn zeker 100 jaar nog niet open geweest.’ Ik heb niet alles kunnen bekijken, maar alleen al het portretje van Sara uit 1832 was de moeite waard. Jacob noemde zijn dochter ‘de wilde Saar’, maar dat kun je je bij dit lieve smoeltje nauwelijks voorstellen. Hoewel, dat mondje heeft ook wel iets stouts. Uit 1837 stamt een gedichtje dat hij schreef aan zijn huisarts. Saartje was toen twaalf en ging naar een kostschool. Papa had een inentingsbewijs (voor de pokken) nodig dat dokter Willet hem moest verschaffen.

Mijn dochter was een wilde meid

Ik heb haar daarom school geleid,

En nu, gelijk my werd verklaard,

Wordt zy bezadigd en bedaard ;

Dit had ons ouderhart verheugd.

Maar ach mijn vriend ! de zoetste vreugd

Is minst bestendig hier beneen.

Nu zweert men ons, men stuurt haar heen,

Indien ik geen bewijzen zend

Dat door een dokter, hier bekend,

Mijn Saartjen is gevaccineerd .

Dit is hetgeen de wet begeert.

Daar gy nu zelf het beste weet

Wat of gy aan haar armpje deed,

Nadat gy door een woord vijf, zes

(Of liever door een lekkre flesch)

Mijn weerzin overwonnen had,

Zoo zend ik u hierbij een blad,

En bid u waarde vriend Willet

Dat gy uw naam er onder zet.

About maritamathijsen

Als emeritus hoogleraar ben ik verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Zie voor mijn publicaties op de website van de universiteit. In 2017 voltooi ik de biografie van Jacob van Lennep, die op 16 januari 2018 verschijnt, in het jaar dat Van Lennep 150 jaar dood is.

One response to “Wilde Saar in Amsterdam-West”

  1. Marianne Heemskerk says :

    Hallo Marita, dat is allemaal heel intressant over Jacob van Lennep die ook mijn voorvader was! Zijn dochter Sara was de grootmoeder van mijn grootvader C.J. Heemskerk. Ik heb helaas geen papieren van hem, mijn grootvader had wel alle boeken van Jacob van Lennep en heeft mij zelfs een tijdje op pianoles gedaan bij ene dame (Sara) van Lennep op de Nieuwe Prinsengracht in Amsterdam…Van Lennep stond op de deur geschilderd!
    Het enige wat ik heb is een daguerrotype van een jonge vrouw zonder naam uit 1845 die in 1970 hersteld is. Er staat op van Clara voor haar mama. Ik vond het geloof tussen mijn vaders (Theo Heemskerk) papieren/boeken in 1997….
    Ik woon in Ierland maar ben in april even in Amsterdam en als je geintresseerd bent kan ik de Dageurrotype meenemen of een foto ervan, mischien lastig(!)
    Succes met je project en hartelijke groet, Marianne Heemskerk

Geef een reactie

