Jicht in de 19e en longontsteking in de 21e eeuw

RowlandsonGout

Tja, daar lig ik dan met al mijn werklust en verlangen om verder te gaan met de biografie. Een longontsteking kluistert me al bijna vier weken aan huis, maakt me benauwd en benevelt mijn hersenen. Ik had me voorgenomen op de verjaardag van Jacob van Lennep (24 maart) ergens op een afgelegen rustige plek te beginnen met het schrijven van het hoofdstuk over de jeugd. Nu moet ik op die dag longfoto’s laten maken.

Aan welke ziektes leed Jacob van Lennep eigenlijk? Hij had zere voeten bij de voetreis in 1823, maar dat is nogal normaal bij een ongetrainde wandelaar en met de stugge leren laarzen (hij had nieuwe laten maken voor de reis) die ze toen droegen. Wanneer hij voor het eerst jicht krijgt, weet ik eigenlijk niet. In elk geval is jicht, podagra of ‘het pootje’ de kwaal die hem het leven zuur maakte. Jicht was indertijd onbehandelbaar. De pijn die jicht veroorzaakt is onverdraaglijk (urinezuurkristallen schuren in de gewrichten) en op oude prenten zie je vaak jichtpatiënten afgebeeld met een gezwollen en omzwachteld been dat op een krukje ligt. De ziekte wordt vaak in verband gebracht met goed leven: veel rood vlees eten en wijn drinken. Een rijkeluisziekte dus. Van Lennep moest geregeld partijen of vergaderingen afzeggen omdat hij aan het pootje leed. Hij kreeg er ook gezwollen benen van. Zo’n werkzame man als hij moet daar behoorlijk de pest over in gehad hebben.

In zijn familie kwamen allerlei kwalen voor. Zijn vrouw had ook last van gezwollen benen, al vrij snel na haar trouwen, maar dat zal wel een andere oorzaak dan jicht hebben gehad. Zijn zoontje Willem was zwak vanaf zijn geboorte en werd niet ouder dan anderhalf. Zijn moeder stierf in een epileptische aanval. Zijn zoon Maurits leed zijn hele leven aan wormen en had daardoor altijd ondraaglijke jeuk op een onmogelijke plaats. Symptomen die op syfilis duiden kom ik niet tegen in de familie. Kiespijn komt voor bij vrijwel alle familieleden, en ook bij Van Lennep zelf. Aan zijn longen had hij het echter niet.

About maritamathijsen

Als emeritus hoogleraar ben ik verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Zie voor mijn publicaties op de website van de universiteit. In 2016 hoop ik de biografie van Jacob van Lennep te voltooien, zodat hij het jaar daarna kan verschijnen.

8 responses to “Jicht in de 19e en longontsteking in de 21e eeuw”

  1. Henk Slabbekoorn says :

    Beste Marita, wees voorzichtig met het enige leven dat je hebt. Ziek goed uit en vergeet ondertussen alles wat je van het beter worden afhoudt. Beterschap gewenst door Henk Slabbekoorn

  2. Peter Altena says :

    Beterschap!!!

  3. john says :

    Betere dagen naken
    stroomende van genot,
    genot !
    Ondertusschen, wakend
    steunen wij op God,
    op God !

    G. Gezelle

  4. C. Kolkman says :

    Beterschap (en probeer een beetje van het zonnetje te genieten – het werk moet maar even blijven liggen)!

  5. Anna Krüger says :

    Wat naar Marita. Laat Jacob maar even rusten en neem een grog-je op zijn geboortedag!
    Beterschap! Groet Anna

Trackbacks / Pingbacks

  1. Merkwaardig (week 13) | www.weyerman.nl - 29 maart, 2015

Geef een reactie

