500 volgers!

Fireworks in Sydney

Hoera, vandaag op hemelvaartdag heeft de 500ste volger zich aangesloten! Nr. 500 krijgt een welkomstgeschenk – ik ga door voor de 1000ste. Even wat mededelingen: Ik ben nu in Schotland op een pelgrimage voor Walter Scott. Op diens kasteel Abbotsfort mag ik morgen logeren. Ik probeerde vandaag bij de Edingburgse vrijmetselaars binnen te komen, omdat Van Lennep daar op bezoek is geweest in 1843, maar ik had duidelijk niet de juiste uitstraling (geen vrijmetselaar, geen geleerdenporum?) en werd niet toegelaten in de archieven. Ik was ook wel wat naïef om te denken dat ik zonder voorafgaand schriftelijk verzoek met imposant universitair briefhoofd en professorale ondertekening daar binnen kon komen. Morgen in de serie De IJzeren Eeuw: pleidooi voor een standbeeld voor Jacob van Lennep, bezoek aan de Amsterdamse waterleidingsoorsprong in Heemstede en een kelderwoning in de Jordaan.

About maritamathijsen

Als emeritus hoogleraar ben ik verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Zie voor mijn publicaties op de website van de universiteit. In 2016 hoop ik de biografie van Jacob van Lennep te voltooien, zodat hij het jaar daarna kan verschijnen.

One response to “500 volgers!”

  1. Tjakke Schuringa says :

    Gefeliciteerd met mijn 500e collega volger.
    Het pleidooi voor een standbeeld voor Jacob van Lennep steun ik van harte. Ik woon in Bovenkerk (gemeente Amstelveen) en ben al 10 jaar redacteur van onze ‘dorps’krant (kwartaalblad). Een aantal straten in Bovenkerk is naar schrijvers vernoemd, waaronder het Jacob van Lennepplantsoen. Het resultaat van mijn studie van hem brengt mij tot mijn steun aan het pleidooi voor een standbeeld, goh, wat een man. Voor Amsterdam niet zo groot als Sarphati maar bijna wel.

Geef een reactie

