Drs. P overleden

versH.PoltzervoorAlma

Hij is wel niet in de negentiende eeuw geboren, maar hij was wel een negentiende-eeuwer, in zijn stijl van leven, in zijn virtuoos taalgebruik en in zijn uiterlijk: Drs. P, of Heinz Polzer. Hij staat in de traditie van schrijvers als De Schoolmeester en Piet Paaltjens, en hij kende ook het werk van Jacob van Lennep erg goed. Ik denk dat hij verzen zoals ‘Hoe loopt de Dusse langs het hol van Neander?’ van Van Lennep bewonderde om de lange reeksen van dezelfde rijmwoorden, die deze ook nog eens voorzag van binnenrijm en repetitio:

Den omtrek verkoelend,/ De wouden bespoelend/ Krioelend en woelend/ En borr’lend en morr’lend,/ En gonzend en bonzend,/ En hobbl’end en bobb’lend/ En dart’lend en spart’lend/ En vechtend en slechtend (etcetera, klik op Hoe loopt de dusse).

Drs. P hield van een dergelijk spel met versvormen. Zie bijvoorbeeld dit vrolijk lied van Drs. P, over de drank (titel ‘Ank’) met 23 rijmwoorden op -ank, en alleen de laatste regel ontspoort omdat de dichter dan geheel beneveld is:

Ik drink niet voor de aardigheid, dat zeg ik vrij en frank/ Ik drink wel voor het middaguur, en tegen wil en dank/ Ik wiegel en ik waggel en ik zwank/ Van havenkroeg naar dorpscafé, van Brest naar Wildervank/ De tranen stromen langs mijn wang, en daarna langs mijn flank/ Ik zie geen sprankje hoop meer, ja niet eens een hoopje sprank/ En uit mijn geelkat komt nog slechts een kloeierige brank/ En dat komt ongedrankeld van de twijf

Bij de geboorte van mijn dochter Alma Rosa Jeannetta Mathijsen kreeg ik een prachtig acrostichon van hem, geschreven in een oud poëziealbum en versierd met de bekende ‘poesieplaatjes’.

About maritamathijsen

Als emeritus hoogleraar ben ik verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Zie voor mijn publicaties op de website van de universiteit. In 2016 hoop ik de biografie van Jacob van Lennep te voltooien, zodat hij het jaar daarna kan verschijnen.

4 responses to “Drs. P overleden”

  1. Jos Paardekooper says :

    Ik had het nog niet vernomen, de schok is groot, maar groter is het verlies voor de Nederlandse literatuur, vooral voor de dichtkunst. Hij leeft voort in zijn oeuvre, als misschien wel de grootste plezierdichter in ons taalgebied.

  2. Dick Welsink says :

    In 2000 kreeg hij de Tollens-prijs uitgereikt in Rijswijk. Hij declameerde daarbij een vers waarvan ik me alleen nog het rijmpaar Tollens / hollens (‘Van Amsterdam naar Rijswijk is slechts zeven uren hollens’) kan herinneren. Een mooi voorbeeld van zijn virtuoze rijmkunst.

  3. 1karla says :

    Inderdaad een negentiende-eeuwer, in de beste zin van het woord

  4. Ruud Poortier says :

    Aanvulling op Dick Welsink: drs. P sprak toen zijn dankwoord op rijm uit en liet op “Tollens” ook nog “gezwollens” rijmen…

Geef een reactie

