50.000 woorden op de 214e verjaardag

verjaardag64

Vandaag is het de 214e geboortedag van Jacob van Lennep. Laten we er een feestje van maken! Goed nieuws is dat ik juist vandaag 50.000 woorden van de biografie bereikt heb. Mijn voornemen was om er 100.000 van te maken en dan zou ik dus op de helft zijn, maar ik denk dat ik wat meer nodig heb om de schavuitenstreken én de opbouwende daden van de intrigerende man te beschrijven. Ik heb ervoor gekozen met zijn leven mee op te schrijven, al werk ik sommige hoofdstukken thematisch af voordat ik weer naar de chronologie ga. Zijn sterfjaar, 1868, is nog ver weg, maar in de jeugd en de studententijd ligt het fundament van zijn bestaan, dus ik ben zeker dicht bij de helft…

Iets anders: ik ben min of meer onbewust ertoe overgestapt om op een typisch negentiende-eeuwse manier als auctoriale verteller op te treden. Zó dus: wij (=lezer en schrijver) weten nú wel dat Ossian een verzonnen dichter was, maar indertijd was dat nog niet algemeen bekend. Of: we hebben Jacob in de steek gelaten terwijl hij zijn dissertatie aan het schrijven was, maar nu keren we terug naar hem. Als er mensen zijn  die menen dat de auctoriale verteller oubollig is – soit, voor mij is hij een uitkomst als onmisbare bemiddelaar tussen biograaf en vertelling. Ik ben nu aan het werk tussen 1823 en 1828: zijn conflict met Da Costa in 1828 is klaar, maar ik heb hem nog niet door Nederland laten lopen, nog niet laten promoveren en nog niet laten trouwen. De onwettige baby ligt wel in de wieg.

Bij verjaardagen horen cadeautjes: ik geef u vast de inhoudsopgave van hoofdstukken en paragrafen die ik tot nu toe geschreven heb.

Jacob van Lennep: bezielde schavuit

About maritamathijsen

Als emeritus hoogleraar ben ik verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Zie voor mijn publicaties op de website van de universiteit. In 2016 hoop ik de biografie van Jacob van Lennep te voltooien, zodat hij het jaar daarna kan verschijnen.

5 responses to “50.000 woorden op de 214e verjaardag”

  1. Peter van Zonneveld says :

    Van harte, Marita! Heel goed dat de biografie vordert. Ik ben zeer benieuwd…

  2. Jenny Gmail says :

    Beste Marita, Laat het nu ook mijn verjaardag zijn!

    En ik moet nog steeds reageren op je verzoek om naar het portretje te kijken. Zoals je hebt gemerkt ben ik met sabbatical en dus weinig in het museum. Ik raad je daarom aan om contact op te nemen met een van mijn collega’s van het Prentenkabinet. Ik zal jouw mail doorsturen naar een van hen met een cc naar jou.

    Hartelijke groet, Jenny

    •••••

  3. Olim says :

    Ik heb alle delen van Van Lenneps Onze voorouders ter ere hiervan weer eens rechtopgezet. Met het plan om ze te herlezen, al zal het wel weer neerkomen op het wegdromen bij de ontroerende gravures op de titelpagina’s. Ik kan me nu bijna niet meer voorstellen dat ik ooit zo’n ontzettende leeshonger had dat al die lijvige delen in een mum van tijd kon verslinden. Ze ruiken nog steeds lekker. Succes met de rest, ik neem aan dat je Word de woorden laat turven, liefs, groet, ingeborg/olim

  4. Niels Bokhove says :

    Dag Marita,

    Allereerst: gefeliciteerd!

    En wat leuk, die ‘vondst’ van de auctoriale verhaaltrant. Precies hetzelfde doe ik ook – eveneens min of meer vanzelf – in mijn biografie van dichter-criticus Halbo C. Kool. Tijdens zijn schooljaar 1924-25 bijvoorbeeld was hij zeer actief in het Groningse cultuurwereldje, m.n. De Ploeg. “We zouden bijna vergeten dat hij ook nog naar school ging…”. Zoiets dus. Wat Rob Groenewegen in zijn reactie op “Beginnen bij opa?” benadrukte: ook een biografie is een verhaal, net als een roman, en moet dus goed verteld worden. Inderdaad ontkom je niet aan thematische hoofdstukken, maar daarnaast moet je vaak qua thema ‘proleptisch’ werken: hooguit ongeveer een half jaar ‘vooruitwerken’, anders geef je teveel in één keer weg en verdwijnt bovendien de samenhang daarna uit het zicht. En zo hou je ook de spanning erin, je creëert zo vanzelf cliffhangers, wel of niet met ….

    Hrt gr

    Niels Bokhove

Geef een reactie

