Onthulling standbeeld 6 juli

2016-05-27 12.40.08

Wie door de Haarlemmerpoort richting de trekvaart kijkt, ziet het uitgesneden silhouet van Jacob van Lennep al staan. Het beeld van de kunstenaar Lia van Vugt is nog ingepakt, maar het is toch al goed herkenbaar. Van Vugt heeft de bekende foto van de oude Van Lennep doormidden gesneden, een helft (nog ingepakt) geeft in reliëf de foto weer op een metalen plaat, de andere helft is uitgesneden en wordt dus door het water van de trekvaart naar het duingebied ingevuld. Er zijn spiegels voorzien die het water en het portret en de toeschouwer weergeven. Op de sokkel zullen toepasselijke dichtregels van Jacob van Lennep komen te staan.

Wethouder Udo Kock van financiën, water en stadsdeel West (… bien étonnés de se trouver ensemble) zal op 6 juli (ja u leest dit goed, eerder had de baas geen tijd) het standbeeld onthullen. Hoe laat is nog niet bekend, maar dat zal wel 4, 5 uur in de middag zijn. Ik meld het u zodra ik het weet, en ik hoop dat familie en liefhebbers bij elkaar zullen komen om dit eerbetoon aan de man die Amsterdammers nog steeds dagelijks dankbaar moeten zijn voor het gezonde duinwater. En dan spreek ik niet van andere dingen die we ook aan hem te danken hebben: mooie romans, de oprichting van een toneelspelersopleiding, behoud van de Ridderzaal, Vondelstandbeeld, eerste uitgave van de Verzamelde werken van Vondel, vroege plannen voor een Rijksmuseum, gedenkteken voor Bilderdijk, financiële ondersteuning uit eigen zak van behoeftige schrijvers zoals Multatuli en Gerrit van de Linde (De Schoolmeester). Het standbeeld krijgt hij voor het water, maar voor mij telt de rest ook mee. Dat hij naast een held ook een schavuit was, dat leest u straks wel in de biografie.

About maritamathijsen

Als emeritus hoogleraar ben ik verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Zie voor mijn publicaties op de website van de universiteit. In 2017 voltooi ik de biografie van Jacob van Lennep, die op 16 januari 2018 verschijnt, in het jaar dat Van Lennep 150 jaar dood is.

9 responses to “Onthulling standbeeld 6 juli”

  1. Henrietee van Lennep says :

    Fantastisch. Ik zal er zijn.

  2. Henrietee van Lennep says :

    Fantastisch! Ik zal er zijn.

  3. Jerome Blanes says :

    Een teleurstelling. Het kon geen echt beeld zijn? Ik denk dat er nog wel wat echte beeldhouwers zijn hoor in Nederland. Dit is zo’n typische jaren 70 roestbak. Totaal uit de tijd. Ik zie dat het gelukkig al gelijk wegroest. Laten we hopen dat het snel weer verdwijnt. De gevelsteen en het straatnaambord blijven dus nog steeds de echte homages aan de grote man.

    • lia van vugt says :

      Ik heb 2 verschillende standbeelden gemaakt Nr 1 op het plein in een fontein Het hele plein ontwerp werd door de bewoners afgekeurd zo ook nr 2 en 3
      Door de plaatsing achter de poort ,waar al verschillende beelden te zien zijn,heb ik voor een ander materiaal en ontwerp gekozen

  4. Leo Willemse says :

    Kan er helaas niet bij zijn. Vind je Blog over Jacob van L heel leuk om te lezen. Als medewerker van de OBA schrijf ik geregeld Boekenblogs voor oba-site, en zal hierover rond 6 juli ook over bloggen.

  5. Marian Roos says :

    Kreeg heel Amsterdam van dat heerlijke, gezonde duinwater? – Ik herinner me dat in de jaren (19)50 – opoe vertelt – het kraanwater in Asd. west (b.v. Fred. Hendrikplantsoen) aanmerkelijk beter smaakte dan dat in b.v. de Watergraafsmeer, waar kennelijk meer of alleen maar Vechtwater uit de kraan kwam.

  6. Huize Kerklingh says :

    Heel mooi initiatief. We zouden dit graag willen delen met de jonge genereatie waarvan enkelen op de realisatie van het duurzame woonproject aan het haarlemmerplein. Wanneer wordt de tijd bekend gemaakt?

  7. leo willemse says :

    Hier is het beloofde Boekenblog (geschreven voor de website van de Openbare Bibliotheek Amsterdam).Hoop dat het in de smaak valt:http://www.oba.nl/blogs/boekenblog–jacob-van-lennep-en-marita-mathijsen.html

  8. Huib Koel says :

    Onthulling is op 6 juli van 12.00 – 13.00 uur bij de Haarlemmerpoort!

Geef een reactie

