De verjaardag van Jacob van Lennep

Lennep,Rossemcover11NogmaalsLennepKopsKruseman

Ik ga vandaag een verjaardagsboeket op het graf in Oosterbeek leggen. Op deze prachtige lentedag zou Jacob van Lennep 215 jaar geworden zijn. Inmiddels kan ik u vertellen dat de biografie de voltooiing nadert! De titel staat al vast, de verschijningsdatum ook: 18 januari 2018, in het 150ste sterfjaar. Die dag heb ik in overleg met de uitgever en het stadsarchief van Amsterdam gekozen, want dan kan er tegelijk met de presentatie van het boek een kleine tentoonstelling over Jacob van Lennep in het Stadsarchief geopend worden. Een vriend van mij, Pim Kops, maakte alvast twee ontwerpen voor het omslag. Ikzelf zou graag de kleuren van het onderste portret (door Jan Kruseman) op het bovenste (door J.C. van Rossum) zien, als dat mogelijk is. Het onderste portret laat wat meer de ironische Van Lennep zien, het andere wat meer de gekwelde dichter uit de Romantiek. Vind ik. Wat vinden mijn 879 volgers?

Pim Kops heeft een nieuwe versie gemaakt van het portret door J.C. van Rossum, niet meer gespiegeld en dus met de orde aan de goede kant. Inmiddels heb ik al vele reacties, de meningen over de twee portretten zijn verdeeld. Van de uitgever heb ik nog geen reactie, die heeft natuurlijk het laatste woord (of het een na laatste).

 

About maritamathijsen

Als emeritus hoogleraar ben ik verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Zie voor mijn publicaties op de website van de universiteit. In 2016 hoop ik de biografie van Jacob van Lennep te voltooien, zodat hij het jaar daarna kan verschijnen.

49 responses to “De verjaardag van Jacob van Lennep”

  1. Joke Collewijn says :

    Dag Marita,
    Ik vind de schavuit meer tot lezen aanzetten, wetend dat je hem ook met humor zult neerzetten.
    Een goed idee wat de tentoonstelling betreft! Dat verdien jij net zo goed als Ko.
    Groet van Joke

  2. Henriëtte van Lennep says :

    Beide boekomslagen zien er mooi uit.
    Jammer dat we nog bijna een jaar op het boek moeten wachten, maar ik begrijp de beweegredenen.

  3. Anjo van der Burgt says :

    Mooie streefdatum voor uw boek. Ik ben benieuwd… Het onderste (gekleurde) ontwerp vind ik zonder meer het mooist. De twinkeling in de ogen past mooi bij de titel “Schavuit”.

    Succes!

  4. Onno ter Haar says :

    Ik ben het er helemaal mee eens dus: de kleuren van ontwerp 2 en de foto van ontwerp 1.

  5. Marcel Leechburch Auwers says :

    Het portret van Jan Kruseman is treffend. Dat is mijn voorkeur.

  6. Rob van Dam says :

    Ik vind: de belettering en de volgorde van titel & ondertitel van nr. 2 op de afbeelding van nr. 1.

  7. G.A. Elshout says :

    Dag Marita,

    Wat leuk allemaal.Bewonder je zeer. Groiet,

    Gerard

  8. Hans Hoes says :

    Beste Marita,
    Wat een dilemma! Ik ben het helemaal met je eens: het onderste portret komt op je af vanwege de warme kleuren, maar toont een verwende slappeling. Bij het bovenste portret is de gezichtsuitdrukking lekker intrigerend en vilein, maar het ontwerp heeft als geheel de uitstraling van een stoffige studeerkamer. Is daar met een beetje fotoshoppen niks aan te doen?

  9. Nicolaas Klei says :

    Ik vind het onderste ook het mooist, met die ondeugende, wat spottende en hooghartige blik. Ik ben in de verste verte geen Van Lennep-kenner, maar wat ik weet uit de verhalen van mijn vader, die van jongs af aan een fan was, past dit meer bij ‘m dan ‘gekweld’.

  10. Nicolaas Klei says :

    PS: En het bovenste portret is gespiegeld. Niet erg, toch storend.

  11. Jacques Kerssemakers says :

    Beste Marita,

    Leuk, zo’n omslagkeuze. Heb dat in een vorig leven ook wel eens gedaan, en dat leverde altijd inzichtgevende gesprekken op. Nu dus geen gesprek, maar een beetje eenrichtings-e-mail, maar vooruit, daar komt-ie, blij dat ik wat terug kan doen voor al je blogs:

    de bovenste, wat mij betreft:
    de meest rustige; goede verhouding / onderlinge positionering tussen letters en portret;
    geen letters die op de afbeelding doorlopen.

    Verder: in die bovenste zie ik absoluut geen gekwelde oudedoos-romanticus, zie de teruggehouden ironie in zijn ogen en de mondhoeken. Die man weet te zwijgen bij wat hij ziet, maar reken maar dat hij er het zijne van denkt — en schrijft.

    De onderste? Mmm., een of andere losbol, denk ik, me net iets te olijk, blijft die naast leuk wel interessant?

    Dat was het, ik laat allerlei marktmotieven maar even volstrekt buiten beschouwing.

    Jacques K.

  12. Bart de Waard says :

    De onderste in kleur en olijke blik nodigt uit tot lezen. Dan de Titel en de ondertitel van 1.

  13. Peter Altena says :

    Graag in kleur, het levenslustig portret met de naam van Van Lennep prominenter dan de ondertitel, die weliswaar innemend is maar de lezer wat veel in de richting van prins Bernard stuurt.

  14. ignaz matthey says :

    Het onderste. Zowel vanwege de kop als de belettering. In het bovenste ontwerp krijgt de ondertitel te veel nadruk. Schavuit, OK. Maar dat ‘bezielde’ spreekt me niet aan. De kleuren van het onderste portret voor het bovenste gebruiken vind ik geen goed idee. Van Rossum heeft geen kleurentekening gemaakt en dat moet je respecteren.

    Genoeg over dat omslag. Ik ben razend benieuwd naar het boek zelf.

  15. nelleke noordervliet says :

    vraag je aan 879 volgers wat ze vinden , krijg je 879 opinies. Hier dus wat ik vind: het bovenste portret is scherp getekend, modern. Moderne kop ook. Daar zou ik voor kiezen. Het onderste vind ik traditioneler. Maar wel de naam van Jacob van Lennep prominenter dan de ‘bezielde schavuit’. Hoewel….
    veel succes bij de laatste loodjes!

  16. helma van rooijen says :

    de tweede, leuke kop in kleur! aantrekkelijk om te kopen, te hebben!

  17. helma van rooijen says :

    de titel ‘bezielde schavuit’ matcht ook het beste met dat guitige gezicht. de zwart witte is vet saai..

  18. helma van rooijen says :

    de kleurige omslag is qua kleur, letters en lay out eenvoudigweg het schoonste!

  19. onstein108194 says :

    De omslag boeit mij minder dan de inhoud. In de boekenkast zie ik alleen de rug.
    De inhoud zal zeker boeien, gezien de bezielde schrijfster…..

  20. Vanessa says :

    Bovenste portret in kleur.

  21. Marc de Bruijn says :

    Onderste. Nodigt meer uit tot lezen en dat verdienen Van Lennep en biografe.

  22. harrymulischhuis says :

    De bovenste, zonder kleur, vind ik toch het mooiste hoor! Wat een prachtige, krachtige kop.

    Groet, Johan

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

    >

  23. Michiel van Diggelen says :

    Hallo Marita,

    Het bovenste portret gekweld? Ik zou eerder zeggen: intrigerend. Het onderste portret geeft mij de indruk van oppervlakkigheid. In het bovenste zit wat vileins, wat ondeugends, maar gekweld?

  24. Laura van Hasselt says :

    Eens, de onderste!

  25. Rolph van de Wouw says :

    Marita,

    mijn voorkeur gaat uit naar de tekening, licht omslag spreekt me tevens aan. Jouw suggestie tekening op donkere achtergrond spreekt me eveneens aan. Ik spreek nu vooral als liefhebber van mooi verzorgde boeken.

    Mijn boeren boekverkoperstinct neigt ook voor het lichte omslag te kiezen. Ziet er fris uit zonder het negentiende eeuwse sfeertje te verliezen. Denk ook dat het boek beter ‘uit de verf’ zal komen wanneer het omslag niet al te donker is.

    Echter kijkend naar de serie waarin het boek ondergebracht moet worden, is de keuze voor het donkere omslag wellicht meer voor de hand.

    Hoop je t.z.t. in het Deventers te mogen ontvangen om uitgebreid met jou en liefhebbers uit de regio te vieren dat de Van Lennepbiografie er is.

    Wordt vervolgd…

    groet uit de Boek- & Koekstad,
    Rolph van de Wouw

    Antiquariaat En passant
    Boekhandel Praamstra
    Deventer

  26. Jeroen van Dijken says :

    Zou zeker kiezen voor het bovenste portret, maar dan in de kop ook echt wel de naam ‘Jacob van Lennep’ te nemen en niet als kop ‘Bezielde schavuit’. Dat is een goede ondertitel. Is het portret van Clermans trouwens niet een mooi portret dat beide vertegenwoordigd (hoewel dat wellicht nogal polderen is).

  27. Rolph van de Wouw says :

    Resumé: als ik het voor het zeggen had koos ik voor het bovenste omslag.

  28. Dick Welsink says :

    Het onderste, gekleurde omslag heft nu mijn voorkeur. Maar dat kan morgen anders zijn. De datum van de presentatie zet ik alvast in het jaaroverzicht 2018 in mijn agenda.

  29. jaap verschoor says :

    Heb portret op het bovenste omslag hebben we al vaker gezien, en al met al is dit ontwerp tamelijk saai, ook door het ontbreken van kleur. Jouw idee om de omslagen te combineren, zou ik moeten zien. En inderdaad zou ik ‘Bezielde schavuit’ als ondertitel nemen.

  30. Sylvia Wybenga says :

    Ha Marita (en Pim !),
    past bij deze titel het portret van de jonge schelm niet het beste? De kleuren van het land van Rembrandt doen recht aan zijn warmbloedigheid :).
    Om samen te vallen met de romanticus/ alerte en betrokken burger zou ik in de titel meer van zijn ontwikkeling zoeken als de keus toch op dat portret valt.
    Grappig dat hij op beide portretten al een lintje draagt.
    Hartelijk gefeliciteerd met het naderen van de voltooiing.Ik teken graag in.

  31. Hans Taat says :

    Het onderste natuurlijk; sprekende kleuren en zoiets trekt de aandacht als het op een tafel in de boekhandel ligt…..

  32. Leonard Beuger says :

    Hoewel ik het portret door van Rossum erg mooi vind – een prentbriefkaart ervan hangt ingelijst in mijn werkkamer – zou ik voor het boek ook kiezen voor het kleurige portret door Kruseman. Van Lennep’s expressie daar past m.i. beter bij de titel van de biografie.

  33. Tjakke Schuringa says :

    Het onderste portret heeft mijn voorkeur. Ven Lennep toont daar een stevig karakter, in tegenstelling tot het bovenste portret, dat is inderdaad romantisch.
    Ook het onderste ontwerp voor de omslag vind ik mooier, je begint dan met de naam en niet met de schavuit, hoezeer hij dat ook geweest is.

  34. Kees Briët says :

    De onderste: je ziet met een opslag de ondeugende losbol en gewetenloze schelm die Betje Tulle verleidde. Dat de letters op het portret doorlopen is niet erg mooi.

  35. Albertine C. Ellis-Adam says :

    Geachte mevrouw Mathijsen,

    wat de twee omslagen betreft, mijn voorkeur gaat uit naar de Kruseman omdat de guitige gelaatsuitdrukking meer bij de titel past.
    Bij minder krap uitsnijden wordt er meer van de achtergrond zichtbaar, dat zou het geheel lichter maken. Misschien ook de donkere kledij iets oplichten zodat de structuur duidelijker wordt en de orde mooier uitkomt.
    Het portret door van Rossum vond ik ook al gebruikt in 2014 op de omslag van het themanummer van de Negentiende Eeuw, in spiegelbeeld, maar toch.
    Ik ben benieuwd naar welke het wordt, ook naar de inhoud natuurlijk.

    Vriendelijke groet, Albertine Ellis

  36. Klaartje Groot says :

    Geef mij maar de ironische! Ik zou zweren dat ik hem zo eens ben tegengekomen op de gracht. Die bovenste vind ik niet zozeer gekweld, maar wat braaf, degelijk, saai… Succes met de laatste loodjes, ik zie uit naar het resultaat.

  37. Jaap Blokker says :

    De suggestie in uw blog over de foto op de omslag lijkt mij een goede

  38. Peter van Zonneveld says :

    Ik vind de onderste ook het mooist

  39. Wieke Meijer says :

    Deze volger vindt het alleen al bijzonder om het wordingsproces van het boek mee te mogen maken.

  40. Jos Paardekooper says :

    Beste Marita,

    Dat is heel mooi nieuws – ik bedoel: een ruiker op het graf van onze Jacob is al een mooi gebaar, maar dat je boek er nu dan toch staat aan te komen, is heel goed nieuws! Ik heb de datum alvast in mijn agenda vastgelegd, dan kan je in ieder geval niet meer ‘terug’.

    Als ik, op jouw uitnodiging, mijn eerste indruk mag geven inzake de beide omslagontwerpen: ik vind het bovenste portret, door Van Rossum, te prefereren boven dat door Kruseman, hoewel de inkleuring daarvan zeker ook aantrekkelijk is. Ik weet niet of het het zw-portret ten goede komt als dat kunstmatig zou worden ingekleurd, maar dat kan dan altijd nog worden bezien. Beide portretten lijken me, ieder op hun eigen manier, buitengewoon kenmerkend voor het karakter van Van Lennep, voor zover ik dat uit jouw teksten (en die van hemzelf) heb leren kennen. Maar de mix van spot en humor, plus een tikje arrogantie en sluwheid, die uit het Van Rossumportret spreekt, geeft voor mij de doorslag.

    Maar daar staat dit tegenover. Misschien is het ondergeschikt, want ik denk dat veel kijkers/lezers/kopers het volgende misschien niet eens zullen opmerken. Maar aangezien mijn moeder beroepscoupeuze was, is het volgende mijn tweede natuur geworden. Mij viel meteen op dat de jassluiting op het Van Rossumportret ‘verkeerd om’ is. Oftewel: dat het een spiegelbeeldige afbeelding is, zoals iedereen ook eenvoudig kan constateren doordat dit portret op Internet – Afbeeldingen ettelijke malen correct afgebeeld te zien is, zelfs in samenhang met jouw naam. Een verkeerde kledingsluiting is mij bij eerste aanblik al meteen een doorn in het oog, en doet mij bij tweede aanblik altijd onwillekeurig denken: ‘dan zal de inhoud van het boek ook wel niet helemaal zorgvuldig zijn.’ Veelal ten onrechte, ik weet het, ‘you can’t judge a book by the cover’ (Bo Diddley); maar toch. Het is trouwens niet alleen die verkeerde jassluiting die mij hindert, merk ik, nu ik het portret langer bekijk. Ook de asymmetrische haardracht van vL, die op dit verkeerd-omme portret raar staat. (Stel je voor: een foto van de heer Trump met dat idiote haar de verkeerde kant op – en het is ‘normaal’ al geen gezicht). Ook de knoop in de lavallière (ik weet niet zeker of de das die vL hier draagt zo heet) is hier dus verkeerd om geknoopt. En niet te vergeten: de verkeerde plaats van de ridderorde, die ook in de tijd van vLennep nooit op de rechter revers kon zitten. (Vgl.: een foto van iemand met een koninklijke onderscheiding op de rechter revers? Dat moet een spiegelbeeldige foto zijn, of iemand die het niet weet ‘hoe het hoort’.) Het is allemaal als schuurzand in mijn ogen. Ik begin me, al schrijvend, zelfs af te vragen of het denkbaar is dat de karakterkenmerken die ik zojuist aan vLennep heb toegekend, en die mij nu juist lichtelijk doen pleiten voor dit portret en niet het andere, in het verkeerd-om afgebeelde portret nog wel op de juiste manier tot hun recht komen…

    De vraag is nu in hoeverre de lay-out, die naar ik meen ‘voorschrijft’ dat een rechts op het omslag geplaatste figuur nooit naar rechts, a.h.w. van de bladzijde af, mag kijken, hier de doorslag moet geven. Hartelijke groet, en veel sterkte in de laatste fase,

    Jos Paardekooper

  41. Myriam Gommers says :

    De onderste met een lichtere achtergrond,

  42. Hermine Dekkers says :

    Mijn voorkeur gaat uit naar het onderste portret, maar dan zonder dat de ondertitel door het portret loopt. Overigens kent u Jacob van Lennep inmiddels beter dan welk op dit moment levend mens ook, dus volg uw hart in de keuze van het voorblad. ik zie uit naar de biografie en de tentoonstelling.

  43. Inge Verhaar says :

    De keuze van het omslag is m.i. erg afhankelijk van de aard van het boek:
    naarmate het meer wetenschappelijk, zou ik eerder voor de bovenste versie kiezen (deze is wat deftiger,een beetje in de sfeer van privédomein).
    Is het een boek dat een groter publiek kan en moet aanspreken dan gaat de voorkeur meer naar de onderste, die er op stapels in de boekwinkel bepaald aanlokkelijker uitziet. Volgens mij n.a.v. de blogs zou ik dan voor het laatste kiezen.
    Heel veel succes!!.

  44. Arjan Vroom says :

    Het schavuitachtige zit inderdaad in
    het schilderij. Ik zou zonder aarzeling de onderste omslag nemen. Al dat gephotoshop als het niet nodig is. Veel succes met de voltooiing. Ik kijk er
    Naar uit.

    Arjan Vroom

    Arnhem, bij Oosterbeek

  45. Ingeborg Teunisse says :

    Dag Marita, ik vind zelf wel zo fraai: J. van Lennep in 1849, gravure van W. Steelink, naar een tekening van C. Hamburger – afb. uit ‘Het leven van Mr. Jacob van Lennep’ – een boek dat je ongetwijfeld in huis hebt. Of is dit een te weinig uitgesproken portret (ook te vinden in NRC van 5/5/2000)?

  46. Marleen de Vries says :

    geen twijfel. onderste portret! in alle opzichten aantrekkelijker, ook omdat de glimlach doorgaans ontbreekt op portretten!

Geef een reactie

