Caspar loopt en Jacob wandelt

opnamedatum 24-11-2010

Geerlig Grijpmoed, rond 1780, Bosrijk landschap met twee wandelaars

In de Volkskrant van vandaag, 2 augustus, staat in  casparloopt dat Jacob van Lennep in 1823 zijn befaamde voettocht deed om kennissen te bezoeken. Dat vertelt Flip van Doorn aan Caspar. Nee, zo vrijblijvend was die wandeling niet. Jacob en zijn metgezel, Dirk van Hogendorp, gingen op pad ‘om den landaart en de zeden en gewoontens der ingezetenen te leeren kennen’. Dirk was de initiatiefnemer en nodigde Jacob uit mee te lopen, Geen recreatie, geen familiebezoekjes, maar studie van het nieuwe koninkrijk was de bedoeling. Ze wilden weten hoe het ervoor met Nederland, Dirk was de zoon van Gijsbert Karel van Hogendorp, die het koninkrijk had helpen oprichten. Beide jongens maakten een verslag van de reis, Jacob een meeslepend, Dirk een droog. Zie ook mijn blog van 30 april dit jaar. Het verslag van Jacob van Lennep is in boekvorm verkrijgbaar (De zomer van 1823), dat van Dirk van Hogendorp stel ik digitaal beschikbaar voor geïnteresseerden. De authentieke tekst van Jacob trouwens ook (die in het boek is hertaald).

About maritamathijsen

Als emeritus hoogleraar ben ik verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Zie voor mijn publicaties op de website van de universiteit. In 2017 voltooi ik de biografie van Jacob van Lennep, die op 16 januari 2018 verschijnt, in het jaar dat Van Lennep 150 jaar dood is.

6 responses to “Caspar loopt en Jacob wandelt”

  1. Tjakke Schuringa says :

    Graag wil ik het verslag van Dirk van Hogendorp ook lezen, hoe ‘droog’ ook. Het boek van Jacob van Lennep heb ik al een aantal keren gelezen, interessant om een voettocht te maken in een tijd van alleen voeten, koetsen en trekschuiten, hoewel al dicht bij de eerste stoomtreinen want de stoomlocomotief dateert van 1829.

  2. maritamathijsen says :

    Geef me uw mailadres en ik stuur u de Van Hogendorp-versie!

  3. sstreek says :

    Mevrouw Van uw aanbod het ‘wandel’-verslag van Dirk van Hogendorp digitaal ter beschikking te stellen maak ik gaarne gebruik. Met vriendelijke groeten

    Sybe Streekstra

    >

  4. E.J. Hildebrand-Uitzinger says :

    Geachte mevrouw,

    Ook ik hoor tot de geīnteresseerden in het wandelverslag.
    Bij vooorbaat mijn dank voor de toezending.
    Met vriendelijke groet,
    E.J. Hildebrand-Uitzinger

  5. Joke Collewijn says :

    wilt u mij de van hogendorp versie sturen? Die van van Lennep ken ik. Dank u wel.

Geef een reactie

