Straatnamen, tulpen en koeken

Naar de dichter Hendrik Tollens is een koek genoemd, naar Vondel een tulp. Van Lennep zou best de naam van een roos verdienen, de Lenneproos, die dan een roos zou moeten zijn met een sensuele geur, heel actief voor zover rozen dat kunnen zijn, een beetje opdringerig of op zijn minst opvallend, en geschakeerd, veelzijdig. Is er een rozenkweker onder mijn volgers die dit aandurft?

tollenscakebakkerpiet

Tollenskoek van bakker Piet in Rijswijk

Jacob heeft wel een heleboel straten naar zich vernoemd gekregen. Een snelle zoektocht via Google leverde 28 gemeenten met een Van Lennepstraat op. Deftiger is natuurlijk een Van Lenneplaan, waarvan ik er maar drie vond, in Zeist, Baarn en Haarlem. Amsterdam heeft ook nog de Jacob van Lennepkade aan het Jacob van Lennepkanaal. Zeist lijkt de enige gemeente met een Jacob van Lennepplein te zijn. De Van Lennepweg bestaat ook nog, in Den Haag, Oosterbeek, Aerdenhot en Zandvoort (dank Henk). Maar ik heb geen manier gevonden om echt systematisch naar straatnamen in Nederland te zoeken, ook al kom je via de postcodesite een heel eind. Het zou een hele klus zijn om uit te zoeken wanneer de namen gegeven zijn. Van Amsterdam weet ik dat het Jacob van Lennepkanaal zijn naam in 1886 heeft gekregen. Grappig is dat er ook enige straten naar zijn voornaamste romans genoemd zijn: er zijn Ferdinand Huyckstraten onder andere in Zaandam, Gouda en Eindhoven, en in Amstelveen en Rotterdam is er een Klaasje Zevensterstraat. En een Roos van Dekamastraat in Amersfoort (dank Jeroen).

Er zijn tenminste twee Jacob van Lennep-scholen geweest beide in Amsterdam: een MULO aan de Jacob van Lennepstraat, later verhuisd naar de Da Costastraat. En een lagere school in de Reggestraat. Het opmerkelijk modernistische gebouw dateert uit 1926.

jacobvanlennepschoolreggestraat

Jacob van Lennepschool, Reggestraat Amsterdam

Op de Kinkerstraat, alweer in Amsterdam, heeft een Jacob van Lennepbioscoop gestaan tussen 1911 en 1914. Het was een typische buurtbioscoop en de filmpjes die er vertoond werden hadden natuurlijk niets met Van Lennep te maken. Ik denk dat hij wel nieuwsgierig genoeg geweest was om zo’n bioscoop te bezoeken, als die er in zijn tijd bestaan had.

Er bestaat ook een Jacob van Lennepboot die je kunt afhuren voor een tochtje over de Amsterdamse grachten. Het is een omgebouwde trekschuit uit 1888. De trekschuit was in Jacobs tijd hopeloos ouderwets geworden, dus ik weet niet zeker of hij zijn naam wel had willen lenen aan zo’n trage sukkel als hem dat gevraagd was.

jacob-van-lennep

About maritamathijsen

Als emeritus hoogleraar ben ik verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Zie voor mijn publicaties op de website van de universiteit. In 2017 voltooi ik de biografie van Jacob van Lennep, die op 16 januari 2018 verschijnt, in het jaar dat Van Lennep 150 jaar dood is.

9 responses to “Straatnamen, tulpen en koeken”

  1. jeroen says :

    In Amersfoort is er een Roos van Dekemastraat…
    Bij mij niet bekend wie dit zo verzonnen heeft.

  2. Jan Lemaier says :

    Jacob van Lenneplaan en -plein in Zeist kregen hun naam in 1914. Die informatie haal ik uit het boek ‘De straatnamen van Zeist’ van L.Visser. Laan en plein zijn breed opgezet en omzoomd door bomen en royale huizen. De schrijver zou zich er niet voor hoeven schamen.

  3. Ingeborg Teunisse says :

    Toevallig bevond ik mij ik gistermiddag (19/08) aan boord van een tweede gerestaureerde trekschuit, de ‘Hildebrand’. Net zo geruisloos als indertijd de oorspronkelijke trekschuiten; een mooie ervaring.

  4. Tjakke Schuringa says :

    Amstelveen kent naast de Klaasje Zevensterstraat al veel langer, nou ja, 15 jaar, een Jacob van Lennepplantsoen. Toen de desbetreffende wijk ‘op de schop’ ging heb ik mij sterk gemaakt om juist die straatnaam te behouden, zij het dat het geen prominente straat meer is, maar toch!

  5. Erik Bart says :

    Horecagelegenheid Staring at Jacob. Hoek Staringstraat Jacob van Lennepkade (Amsterdam).

  6. eric roodnat says :

    in oud-west, asd. heeft de deelraad bij de 19e e schrijversstraten infobordjes geplaatst. op affichegrootte zie je een portret met info. dat van JvL heeft een citaat uit het lied vd klok, wat my eerder een vertaling van Schiller lykt dan oorspr. werk. Verder is er nog de geruchtmakende gevelversiering met z’n Roosjegedicht – helaas onleesbaar – en ook nog een sprekende muur waarin 8 dichters o.w. JvL een vers citeren, helaas onhoorbaar want defect toen ik ‘m probeerde.Drie keer Jacob dus. ik probeer nog een fotootje.

    • eric roodnat says :

      Nog een aanvulling: onze schrijver staat er goed op in Goud-West-Asd.! By elkaar vond ik 4 vermeldingen: 1.het huizengrote Roosje-ged. met gekuiste afbeelding van Roos(al genoemd), twee wandborden: 2. met het al genoemde Lied vd klok 3.en een lofzang op z’n waterleidinginitiatief resp. in de JvL-straat en JvL-kade. 4.De schrijversmuur waarop je 8 teksten kunt beluisteren geeft van JvL het gedicht Brief v e nichtje aan haar neef te Asd waarvan elk couplet steeds eindigt met dezelfde bestelling om “vier strengen zwarte wol” uit Asd. mee te nemen. (waarom toch die weinig frivole wens?) Dan is er nog een vorig jaar onthuld monument tbv JvL geplaatst by het H’lemmerplein. De Asd.se stadsverteller Karel Baracs, had in zyn werkkamer een monumentaal portret van een Van Lennep uit -schat ik- begin 20 e..Van zyn moeders kant stamt hy af van JvL, zodat de kenner zal weten om wie het gaat. Toen hy nog aan het eind vd JvL-straat woonde, voegde dat iets toe aan de wijk.

  7. Peter-Arno Coppen says :

    In Nijmegen is een Jacob van Lennepplaats, een soort hofje dat grenst aan de Tollensstraat.

  8. Ina Mostert-Stam, Vogelenzang, geboren in Sliedrecht says :

    Toen in Sliedrecht na 1920 de eerste (inmiddels Oude) Uitbreiding werd aangelegd, was er een Van Lennepstraat. Maar uiteindelijk werd die omringd door straten vernoemd naar plaatselijke burgemeesters en raadsleden en is de Van Lennep straat omgedoopt in Piet Rijsdijkstraat. Helaas was er in de inmiddels voltooide schrijverswijk op de Nieuwe Uitbreiding geen plaats meer voor een nieuwe Van Lennepstraat

Geef een reactie

